Dbając o jak najlepszy User Experience (UX) warto poświęcić czas na właściwe jego zaprojektowanie, w którym ogromną rolę odgrywa określenie grupy docelowej odbiorców. Wiedząc do kogo kierowany jest przekaz można przygotować skuteczny content, właśnie dlatego tak ważny jest rzetelny research grupy docelowej.

Co daje dobrze przeprowadzony research?

Pozwala przede wszystkim na dopasowanie przekazu do grupy docelowej – a im lepsza "trafność" tego przekazu, tym większe szanse na wysokie pozycje. Algorytmy Google pozytywnie oceniają strony z użytecznymi treściami, a więc dobrze przygotowany "wywiad" może pośrednio przyczynić się do skutecznego pozycjonowania w wyszukiwarkach internetowych. Research zwiększa prawdopodobieństwo stosowania w contencie dopasowanego do grupy docelowej języka oraz dobrania przekonujących argumentów. Ponadto mając świadomość kim są osoby odwiedzające stronę, można opracować spójny wygląd i rozwiązanie techniczne. To duża oszczędność czasu i finansów, ogranicza się w ten sposób ryzyko inwestowania w nietrafione pomysły czy nieskuteczne narzędzia.


Jak badać grupę docelową?

Reserach grupy docelowej warto zacząć od wykorzystania narzędzi do analizy jak Google Analytics czy Google Serach Console. Są to dwa najpopularniejsze i darmowe narzędzia od Google, które pozwalają uzyskać podstawowe informacje o użytkownikach i ich zachowaniu. Można na ich podstawie, m.in.:

sprawdzić z jakich urządzeń korzystali odbiorcy i np. dostosować witrynę do obsługi mobilnej;

zobaczyć z jakich lokalizacji było najwięcej wejść na stronę i np. wykorzystując lokalne zainteresowanie zwiększyć promocję w tym regionie bądź zastosować pozycjonowanie lokalne;

zwrócić uwagę na najczęściej odwiedzane przez użytkowników strony i np. przygotować cykl artykułów o podobnej tematyce lub formie;


Przy przeprowadzaniu researchu grupy docelowej warto także obserwować komentarze – na stronie internetowej oraz na portalach społecznościowych. Pozwala to na lepsze dopasowanie języka do odbiorców, ale też znalezienie tematu o dużym potencjalne dla SEO. W badaniu grupy docelowej można posiłkować się także innymi rozwiązaniami stosowanymi w szeroko rozumianym marketingu, w tym m.in. przeanalizowanie ścieżki zakupowej, przeprowadzenie ankiety satysfakcji, opracowanie lejka zakupowego, itp.